Stunder

Det finns de stunder som är hundra procent perfekta. Där man är helt och hållet lycklig. De stunder där man plötsligt inser att jag hade inte bytt ut detta ögonblick mot något i världen. Det värmer kroppen och lägger sig som ett tryggt täcke runt hjärtat. Så ibland kan man bli så fruktansvärt ledsen eller panikslagen när man är mitt uppe i den stunden för man vet att den kommer ta slut. De är sällan långvariga, stunder fungerar ju inte så. De tar slut. Som det mesta i livet.

Jag tror vi måste sluta vara rädda för att de ska ta slut. Jag tror att vi måste köra på, njuta för allt vi kan och sen när livet känns tungt kan vi blunda och minnas exakt hur lyckliga vi var i dessa stunder.

 Jag brukar samla på mig de där stunderna.  Jag vet att de behövs vid andra tillfällen. Nyligt somnade jag av att någon höll om mig så hårt, så hårt. Jag kände hur blodet stramades åt och slutade driva om kring inom mig. Som om han just i det tillfället ville ha mig precis så nära som det bara går. Och jag lät honom hålla och strök med handen över hans armar och så andades jag in hans andetag och lyssnade till hans sömn. En alldeles perfekt stund.

 Sen finns det andra stunder. När man mår helt åt helvete. Hade en sån i söndags natt när jag kom hem. Det kändes som om någon rispade under min hud. Jag låg i min säng men kunde inte somna, minuter blev timmar och jag ville bara pressa naglarna in i min hud tills jag hade rivit upp hela skiten. Gick upp och kedjerökte ett gäng cigaretter.

 Sen blundade jag och tänkte på när han låg och höll om mig så hårt och nära. Så somnade jag. Och det är okej att fly till drömmarnas land innan man faktiskt sover. Tänka på de stunder där vi har mått som allra bäst när vi befinner oss i stunder vi mår som allra sämst. De lyckliga stunderna kanske går över snabbt men det betyder inte att de inte är långvariga, vi kan faktiskt spara dem och plocka fram dem när de behövs igen. För de gör det.



0 har kommenterat




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Bloggadress?:

Kommentar:


Till startsidan